GUIDE: E-POSTMARKEDSFØRING MER EFFEKTIVT ENN DU KANSKJE TROR?

Visste du det at en av de mest effektive måtene å nå dine nåværende kunder og potensielle kunder er gjennom e-postmarkedsføring? Det har seg nemlig slik at e-postmarkedsføring er 40 ganger mer effektivt enn annonsering via Facebook og Twitter. Det finnes mange gode grunner til hvorfor du bør velge nettopp e-postmarkedsføring som en kommunikasjonskanal. Blant annet har man en unik mulighet til å kunne treffe den riktig målgruppen for din bedrift og det er den rimeligste formen for markedsføring. Ingen andre kommunikasjonskanaler har en lavere produksjons-, distribusjons- og presentasjonskostand (cost per veiw) enn e-postmarkedsføring. Men det er viktig å sette seg inn i dette og gjøre det på riktig måte slik at vi unngår at mottakeren føler dette som spam. Så hvordan skal vi komme i gang med e-postmarkedsføring?

 

Bygge en e-post liste

Det første vi må gjøre er å bygge en e-post liste. Men hvordan skal vi gjøre dette? Hvordan får vi kundene til å gi fra seg e-posten sin? For at kundene skal ønske å gi fra seg e-posten sin er det viktig at vi gir dem en grunn til nettopp å gjøre dette. Dette kan blant annet gjøres via konkurranser, rabattkoder, informasjon om lansering, tilgang til et webinar, nyhetsbrev eller når noen handler på din nettside. Det er viktig at vi gjør det lett for kunden å melde seg på! Har vi en god e-post liste er dette noe som er meget lønnsomt for vår del, nettopp fordi det blir lettere å nå kundesegmenter som er vanskelig og ulønnsomme å nå gjennom tradisjonelle media kanaler. Nyttig verktøy man kan bruke Campaign Monitor, MailChimp, SumoMe, Get response og Sleeknote. Dette er gode verktøy det er lett å bruke og som får jobben gjort.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Velg riktig verktøy – et godt e-postsystem!

Når vi skal sende ut e-poster til våre kunder er det viktig at vi tenker på hva slags innhold det er vi sender ut. Det kan blant annet være nyhetsbrev, invitasjon til et arrangement, tilbudsmail, kunngjøringer, oppfølging og lignende. Målrettet e-postmarkedsføring øker kundelojaliteten. Det koster fem ganger så mye å skaffe seg en ny kunde som det å holde på en eksisterende, så derfor er det viktig at vi kan skape en høy kundelojalitet. Gjennom målrettet bruk av e-postmarkedsføring har du muligheten til å gjøre nettopp dette. Vi kan holde våre kunder ”varme” ved å sende ut e-poster i jevne mellomrom. Blant annet kan vi sende ut mer personifiserte e-poster slik at kunden vår føler seg mer ”spesiell” og at innholdet i e-posten er mer relevant. Derfor er det viktig at vi jobber med å skaffe oss mest mulig informasjon om hver enkelt bruker.

Skriv e-poster som blir lest!

Gode overskrifter er alt! Det er nettopp dette som avgjør hvor mange som faktisk åpner opp e-posten og leser den. Svært viktig er det også at emnefeltet samsvarer med innholdet i e-posten. Det er viktig at vi skriver enkelt og tydelig slik at mottaker forstår budskapet vårt. Vær klar og tydelig, for det finnes ingen magiske ord! At det er lett for mottakeren å klikke seg videre er bra, ser mottakeren at det står ”last ned”, ”send inn” osv. vil få dette til å virke som mer jobb og da mister man tålmodigheten med engang og sletter e-posten. Det er heller viktig å vinkle fordelen inn i dette ved at de skal klikke på knappen. Det er også viktig at mottaker får med seg hvem som er avsender som for eksempel at du markerer e-posten med navnet på bedriften. Og sist men ikke minst så er det er viktig å huske på at over 50% av dine mottakere leser e-poste på sin mobiltelefon, og dette er noe som stadig øker. Derfor er det viktig at vi sørger for at e-posten er leselig på mobil enheter. De fleste e-postverktøy gjør det mulig for deg å teste hvordan e-posten ser ut i de mest brukte e-postleserne.

 

Gode landingssider er alfa omega!

Landingsside er den nettsiden mottakeren kommer inn på dersom de velger å klikke seg videre på linken fra e-posten du sendte. Poenget med en landingsside er å overtale en bruker til å foreta en bestemt handling knyttet til et konkret formål. Det er en stor fordel å bruke store synlig knapper som er med på å veilede mottakeren videre, hvis ikke kan det være lett å miste mottakerens oppmerksomhet. Landingssiden de kommer til må være relevant med god og tilstrekkelig informasjon, det skal tross alt være en side laget for kampanjen din, ha ett mål og et godt budskap. Sett deg inn i målgruppen din og finn ut hva som er viktig for de og hvilken informasjon som er nyttig.

Mål resultatene dine!

Som med alle markedsføringskanaler er det viktig å måle resultatene dine, dette er med på å gi deg informasjon på hva man kan fortsette med videre og hva man har gjort som er bra for bedriften. Ved å ta i bruk verktøy som Google Analytics så kan man enkelt følge med på diverse målinger på nettsiden. Det gir en god indikator på blant annet dette:

Open Rate: Finn ut hvor mange det er som har åpnet e-posten din. Er antallet lavt har man kanskje feil målgruppe eller en lite appellerende avsenderadresse eller emnefelt.

Bounces: Hvor mange e-poster som ikke kunne bli levert.

Unsubscribe Rate: Hvor mange som har meldt seg av listen din. Viser det seg at denne er veldig høy er det viktig at vi finner grunnen til dette, opplevde mottakerne dette som spam, var det uinteressant osv.

Click Trough Rate: Hvor mange som klikket på en link i e-posten du sendte. Dette gir en god indikasjon på om det du har skrevet er interessent for de du henvender deg til.

Salg: Hvor mange salg som har kommet via e-posten som ble sendt.

 

– Thea Budimir

 

 

Kilder:

http://blogg.markedspartner.no/7-ideer-til-smart-e-postmarkedsforing

https://www.superoffice.no/ressurser/artikler/e-postmarkedsforing/

http://estudie.no/hvorfor-epostmarkedsforing/

 

3 thoughts on “GUIDE: E-POSTMARKEDSFØRING MER EFFEKTIVT ENN DU KANSKJE TROR?

  1. Dette er godt skrevet Thea 🙂
    Når du kommer med bastante påstander (eks epostmarkedsføring er 40x mer effektivt enn …)
    er det fint om du har med lenke til dokumentasjon som underbygger påstanden. Hvordan kan vi vite at dette ikker er “fake news” ? Om det er gjesteforelesere som hevder slikt, bør dere spørre om hva grunnlaget for det er. Det kan jo være egne erfaringer og da er det greit å vis til at dette er konkrete erfaringer fra et case feks ..
    Ellers er det en fin gjennomgang av hva dette kan være.
    Hilsen fra Arne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *