VURDERING AV NETTBUTIKK: IGLOW

Hva kjennetegner en god nettbutikk? I forbindelse med valgfaget digital markedsføring har jeg fått i oppgave å vurdere en valgfri nettbutikk. Dette er på ingen måte en fasit, men en personlig vurdering av nettbutikken som helhet, her skal jeg gi nettbutikken et terningkast fra 1-6, der terningkast 6 er best. Jeg har valgt nettbutikken iGlow som tilbyr et bredt utvalg av kosmetikk, hud- og hårprodukter. Jeg vil med dette blogginnlegget poengtere hva som er bra med nettstedet men også avdekke mulig forbedringspotensialer ut ifra noen kriterier Karl Philip har presentert for oss i forelesning. Dette er på ingen måte et forsøk på å kritisere iGlow, men heller et forsøk på å foreslå forbedringer til en nettbutikk jeg selv benytter meg av.

Førsteinntrykk:

Som nettbutikk og som butikk generelt, har førsteinntrykket mye å si. Er forsiden uoversiktlig eller rotete kan dette raskt føre til tap av kunder. Et lite tips kan være å lage en 5 second test som gir oss en tilbakemelding på hva det er forbrukeren sitter igjen med etter å ha besøkt nettsiden. En nettbutikk skal nemlig kunne svare på tre følgende ting i løpet av de fem sekundene:

  • Har jeg kommet til riktig sted?

Det første vi ser på siden er store bilder som byttes på å vises frem. Over disse bildene har vi de forskjellige kategoriene man kan klikke seg videre inn på, for så å få en enda større oversikt over hvilke produktkategorier de tilbyr. Scroller du lenger ned på siden får du er oversikt over nyheter og bestselgere. Det er flott å se at de virkelig viser frem hva som er deres bestselgere og fremmer tilbudene, men jeg synes de kunne valgt et enda mer attraktivt design. Det er skjønnhetsprodukter som er deres hovedfokus, og det designet du klikker deg inn på kan virke noe “billig” og rotete.

  • Hva kan man gjøre på siden?

Nettsiden viser hovedsakelig de nyeste produktene og eventuelle tilbud de måtte ha på forsiden. Det er det første man legger merke til. Det står tydelig på enkelte produkter ”bestill her” og ”se utvalget her” og dette viser tydelig til at man kan handle skjønnhetsprodukter.

  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Øverst på siden ved logoen står det ”gratis frakt” og ”sendes fra Norge”. Scroller vi lenger ned på siden har vi logoer av Visa og MasterCard, samt Bring og Posten. Tillegg har de en LiveChat på forsiden i hverdagen og vanlig Kundeservice i helgen, det synes jeg er meget positivt.

Forbedringspotensialet:

  • Lage et design som er mer minimalistisk og stilrent, gjerne med lyse farger og en attraktiv font.

Terningkast: 5

Synlighet:

Synlighet på nett omhandler Google sin søkefunksjon, vi skiller mellom organisk søk og betalt søk. Når vi søker på iGlow på Google kommer det opp ”Annonse”. Det betyr at de bruker Google AdWords, altså betalte søk på Google. Dette er viktig da det finnes mange konkurrenter på markedet. Noe som de kan bli enda bedre på er gode tekstannonser, med utfyllende Ad extensions som relevante sitelinks og call exstensions. Produkter som de er mest kjent for dukker høyt opp i søket

Søker jeg på ”Sminke på nett” kommer de ikke opp på betalt søk, men som nummer åtte på organisk søk. Søker jeg på ”Sminke” kommer ikke iGlow opp i det hele tatt på første side, men flere av konkurrentene dukker opp, gjerne de samme som dukket opp da jeg tastet inn det første søket som var ”sminke på nett”.

Søker jeg på ”iGlow” på mobilen kommer det opp ”annonse”, dette betyr at de har laget ads som er mobiltilpasset.

 Forbedringspotensialet:

  • Lage gode tekstannonser med utfyllende Ad exstensions som relevante sitelinks og call exstensions.
  • Bruke Google shopping
  • Bruke relevante keywords i Adwords, slik at det blir enda større sannsynlighet for å dukke opp når potensielle brukere søker i Google.

Terningkast: 3


Brukervennlighet:

Nettbutikken din må være enkel for kundene å bruke, dette er avgjørende for om vedkommende faktisk fullfører kjøpsprosessen eller ikke. Å navigere på siden til iGlow er relativt enkelt og oversiktlig. Kategoriene finner du på forsiden og klikker du på ”sminke” får du opp enda en oversikt med flere underkategorier. Søkefunksjonen på siden er ligger synlig til og er lett å bruke. Enda en svært positiv ting er at når man klikker enter på søket, så forsvinner ikke det du har tastet inn i søkefeltet. Men et forbedringspotensiale her er å gjøre søkefunksjonen enda bedre, når jeg søker “maskara” får jeg opp en rekke maskaraer på rekke og rad, men jo lenger jeg blar nedover dukker det plutselig opp en rettetang, barberskum, diverse hårprodukter osv. Det burde være mulig å filtrere søket, og kun få opp det som er relevant.

Er nettstedet mobilvennlig?

Som bedrift i dag er det helt nødvendig å være optimalisert på absolutt alle plattformer, særlig på mobiltelefon som er noe vi bruker til en hver tid. Det er viktig at nettbutikken er enkel å navigere i og at veien til betaling er kortest mulig.

Ut i fra denne testen som Google lar det utføre så er nettbutikken iGlow mobilvennlig. Jeg synes siden fremstår ekstremt godt på mobiltelefon og den er absolutt lett å bruke.

Forbedringspotensialet:

  • Underkategoriene er svært mange, og det er vanskelig å få øye på det du er ute etter da det verken er alfabetisk eller kategorisert mer spesifikt. En mulighet kan være å lage en bedre ”guide” enn det som allerede er. For eksempel kan vi ta ”ansikt” og legge alle produktene som hører til under der. Samme med ”øyne” og ”lepper”.
  • Gjøre søkemotoren enda bedre, mer spesifikk slik at den viser nøyaktig hva du er ute etter og kun det.

Terningkast: 4

Kjøpsprosess:

Kjøpsprosessen er avgjørende for hvorvidt kjøpet går igjennom eller ikke. Nå har brukeren kommet til det punktet at de har funnet det produktet de ønsker og er klare til å fullføre, derfor er det viktig at det er lett å komme seg videre til betaling.

Når varen som er ønsket er lagt i handlekurven, blir du direkte flyttet til handlekurven og får blant annet to valgmuligheter ”Handle mer” eller ”Gå til kasse”. Denne prosessen er enkel og svært effektiv synes jeg. Nederst på siden viser de også til kjente betalingsløsninger og når du klikker deg videre til handlekurven og er klar for betaling, så ser du igjen disse betalingsløsningene. Dette er meget fin løsning, da det vil føles trygt å betale hos iGlow. Scroller du lenger ned på siden har du også full oversikt over kjøps og brukervilkår, dette er fint og ha på en og samme side så brukeren slipper forlate siden og handelen.

Terningkast: 6

Teknologi og hastighet:

For hvert sekund som går når man venter på at siden lastes inn, synker salget. Det har seg nemlig slik at 1 av 4 personer vil forlate ditt nettsted om det tar mer enn 4 sekunder å laste opp.

Jeg brukte PageSpeed Insights  for å sjekke ut hastigheten på nettbutikken og testen viste ikke perfekte resultater, det er enkelte kriterier som absolutt bør vurderes å fikse. Testen tar for seg hvordan siden er på datamaskin og hvordan den er på mobiltelefon. Nettbutikken får bedre resultater på mobil enn hva de gjør på datamaskin.

Forbedringspotensialet:

  • Optimaliser bilder.
  • Eliminer gjengivelsesblokkering av JavaSCript og CSS i innhold som er synlig på nettsiden.
  • Prioritere synlig innhold.
  • Tilpass nettleserbufring.

Terningkast: 3

Kundetilfredshet:

På selve siden om nettbutikken generelt er det ingen form for kundeomtaler, men på populære produkter så kan vi se at det er kundeomtaler, men kun på selve produktet og ikke nettbutikken generelt. På Facebook har de en aktiv side, der de både svarer på ris og ros fra kunder. Også her står det lite om nettbutikken generelt, og det fokuseres heller på omtaler av selve produktene de leverer.

Forbedringspotensialet:

  • Legg bedriften til på sider som trustpilot, på denne måten kan kunder enkelt vurdere butikken og ytre sin mening, og nettbutikken får da tilbakemeldinger som kan være svært nyttig.

Terningkast: 4

Trygghet:

Som tidligere nevnt finner du logoen til kjente betalingsløsninger helt nederst på siden, og du ser de samme logoene når du kommer til handlekurven. Helt øverst på siden til enhver tid har vi bildet av en telefon hvor det står ”om oss”, dette gir inntrykk av at de er lett å kontakte. Samtidig har de en live chat på siden i ukedagene når nettbutikken er ”åpen”. Dette gir oss muligheten til å ta kontakt dersom vi skulle føle oss usikre og det er flott å se at de er enkle å komme i kontakt med. I URL har vi også https som forsikrer oss om at det vi gir av personlig informasjon er det kun vi som ser.

På siden ”om oss” gir de tilstrekkelig med informasjon om kjøp og salgsbetingelser. Det informeres om det du trenger å vite om leveringstider, retur og avbestillinger. Dette vil jeg tro er med på å gjøre kjøpsprosessen enda tryggere, tillegg har du alltid chatten/kundeservice nederst i høyere hjørnet når du handler. Skulle det oppstå problemer og du trenger å ta kontakt, så kan dette gjøres der uten å måtte forlate siden du allerede er inne på.

Forbedringspotensialet:

  • Ha telefonnummer til kundeservice ved siden av ”om oss”, slik at man til enhver tid kan se det og slipper klikke seg videre inn på en annen side for å finne det.
  • Bli sertifisert av trygg e-handel og vise frem denne logoen på forsiden.

Terningkast: 4

 Kundekommunikasjon:

Som nevnt tidligere har iGlow en Facebook side hvor de svært aktivt publiserer bilder og videoer, det samme gjelder også Instagram. De er veldig flinke til å kommunisere med kundene sine på sosiale medier og tar til seg det de får av både ris og ros. De har 41 176 følgere på Facebook og 4357 følgere på den offisielle norske instagramkontoen. De får mange kommentarer og likes. Flest likes får de på Facebook, noe som kanskje sier seg selv da det er absolutt flest følgere der. De er også svært aktive til å poste konkurranser på sosiale medier og dette er med på å engasjere kunder.

De benytter seg også av e-postmarkedsføring, hvor de personliggjør og skreddersyr relevant informasjon til sine kunder. På enkelte mailer som blir sendt ut har de også benyttet seg av emojis,. Dette er det svært få benytter seg av, men det kan absolutt være en fordel, da dette gjør at man lettere legger merke til de i innboksen.

Også har vi chat funksjonen som de har opprettet på nettbutikken, dette er en svært fin måte å kommunisere med kundene på.

Forbedringspotensialet:

  • Bruke stjerneratingsystem på Facebook

Terningkast: 5

Priser og utmerkelser:

Det er ikke opplyst om noen priser eller utmerkelser verken på nettbutikken sine sider, eller på sosiale medier. Har man priser å henvise til vil dette være med på å gi kundene en trygghetsfølelse.

Terningkast: 1

Konsept og strategi:

Konseptet til iGlow fortalte jeg litt om i starten av innlegget. Markedsføringen til iGlow er presist og tydelig, de selger kjente merker innen kosmetikk, hud-og hårpleie. De har gjort seg svært populære og er kanskje mest kjent på grunn av deres vippeserum, noe de også markedsfører noe mer enn annen type kosmetikk. På sosiale medier er det også dette de får mest oppmerksomhet på. Ut i fra de 10 kriteriene i vurdering av nettbutikken til iGlow, velger jeg å gi de totalt terningkast 4.

Kilder:

Bilder er screenshots fra nettsiden.

https://www.iglow.no/kundeservice/kontakt/

https://www.facebook.com/iGlowNorge/?ref=ts&fref=ts

 

– Thea Budimir

5 thoughts on “VURDERING AV NETTBUTIKK: IGLOW

  1. Kjempe bra skrevet! Jeg er enig i det du skriver om iGlow sin nettbutikk og syns du har gjort en kjempe god vurdering av nettbutikken 🙂

  2. Godt skrevet Thea! Det er en god vurdering av nettbutikken til iGlow, som er et merke som har vokst mye etter de lanserte deres vippeserum. Jeg er enig i det du skriver om nettbutikken og det er bra du bruker terningkast til hvert av punktene, og argumenterer godt i hvert punkt med både svake og sterke sider. Du gjør det morsomt å lese 🙂 Stå på videre!

  3. Veldig bra skrevet Thea! Enig i mye av det du skriver om hvordan de kan gjøre forbedringer. Supert med terningkast til hvert punkt, det gjør det veldig oversiktlig, hentet inspirasjon herfra! 🙂 Du argumenterer godt og har gode løsninger på utfordringer! Veldig bra at du ogaå har tatt med bilder der det er beskrivende! Du er flink! 🙂

  4. Du har gjort en grundig analyse av nettbutikken, og med bilder er det enkelt å følge og forstå de ulike kriteriene du vurderer. Du skriver og begrunner deg godt, samtidig som du kommer med forslag til forbedring. Det er tydelig at nettbutikker generelt har en jobb å gjøre når det kommer til lastetid, og jeg har selv vurdert en nettbutikk der lastetid er for lang pga. bilder.
    Savner kanskje en konklusjon som oppsummerer forslagene til forbedring.
    Gleder meg til å lese videre 😀

Comments are closed.