NOEN VIKTIG TIPS INNEN DIGITAL MARKEDSFØRING?

De tradisjonelle markedsstrategiene har vært i stor endring og vi ser mer av det digitale stadig vekk. Som markedsfører må du følge med på trendene og vite hva som er nytt. Endringene skjer ekstremt fort og det som var nytt i går er gammelt nytt i dag. I dette innlegget har jeg sett litt på tre trender innen for markedsføringen som jeg synes er interessant, det er ikke nødvendigvis noe nytt, men så absolutt noe som er svært sentralt og det er viktig å kunne om!

 

  1. Video markedsføring

Dette er noe som virkelig eksploderte i 2016 og slik det ser ut i dag så er dette noe som vil fortsette å vokse i alle kanaler og plattformer i 2017. Vi mennesker tiltrekkes av det visuelle, og ved at vi kan ta i bruk video i markedsføringsstrategien vår er vi på god vei til å tilfredsstille dette behovet. Jobber du ikke med videomarkedsføring i dag, så er dette absolutt noe man bør starte med skal man henge med i den digitale verden vi lever i.

Video gjør inntrykk, som nevnt over tiltrekkes vi det visuelle og levende bilder. Vi engasjerer oss og vi husker dermed budskapet bedre. Nettopp derfor er video markedsføring godt egnet for det digitale markedet. Klarer du å engasjere brukeren med innholde,t kan du tjene mye på nettopp videomarkedsføring. Det er YouTube og Facebook som lenge har vært ledende innenfor videomarkedsføring, men Snapchat har også vokst løpet av året som har gått. Med blant annet YouTube klipp kan vi legge dette inn på nettstedet og det vil hjelpe oss samle inn verdifulle SEO-poeng som kan gi nettstedet enda bedre synlighet på Google.

For å lykkes med videomarkedsføring så handler det spesielt om å levere god kvalitet, ikke kvantitet. Du må tenke ut hva slags strategi du ønsker å gå for og kombinere dette med godt innhold. Vær kreativ og tenk på hva som vil være interessant for forbrukeren, er det noe vi ikke ønsker så er det å plage forbrukeren med kjedelig innhold.

 

  1. Mobil markedsføring

Dette er ingen stor nyhet, markedsføring via mobiltelefonen er like viktig i dag som det har vært de siste årene. I 2015 var mobil markedsføring noe av det aller viktigste, og dette har ikke endret seg nevneverdig. Mobilen er noe vi har med oss hver eneste dag og til en hver tid. Størstedelen av befolkningen eier en Smartphone. Når vi sitter på telefonen går mye av tiden til å sjekke ut apper som sosiale medier og diverse spill, derfor er det viktig at vi lager en god nettside som er mobiltilpasset når brukeren faktisk går inn på den og bruker tid der, for da kan det være at intensjonen faktisk er å handle.

I tillegg til at nettstedet skal være mobilvennlig er det viktig at man gjør seg tilgjengelig på de mest brukte appene, som for eksempel Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter. Per i dag så kommer mange av klikkene på bedriftens landingsside fra sosiale medier. Det har nemlig blitt slik at det er like vanlig å søke på bedrifter på Facebook som Google og det er derfor viktig at vi er på flere kanaler og har tilstrekkelig med relevant informasjon.

 

  1. Innholdsmarkedsføring (content marketing)

Dette går ut på å skape innhold som er relevant, som engasjerer, og som kan skape konverteringer til leads og kunder. Det handler om å kunne skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å engasjere din målgruppe. Hensikten bak dette er at kundene våres skal kunne foreta seg lønnsomme handlinger på sikt. Det handler om å eie i motsetning til å leie media, på denne måten kan vi tiltrekke og beholde kunden.

I stedet for å produsere en hel del med blogginnlegg, podcaster og videoer, bør vi heller satse på å holde innholdet kort, enkelt og visuelt. Samt formidle på en god måte hva det er brukeren ønsker å vite, vi må vise frem hva vi er eksperter på. Godt innhold holder over tid og det er nødvendig at det er av god kvalitet for at innholdsmarkedsføringen skal gi ROI, klarer vi oppnå nettopp det er det til fordel både for bedriften og kunden. Også Google vil gi deg belønning med en bedre rangering enn konkurrentene.

 

– Thea Budimir

 

Kilder:

http://vivamedia.no/blogg/gjor-bildene-levende-fa-fart-pa-videomarkedsforingen/

http://vivamedia.no/blogg/7-trender-digital-markedsforing-2017/

http://contentmarketing.no/hva-er-egentlig-innholdsmarkedsforing-6-definisjoner/

http://info.effektdigital.no/blogg/utfordringer-innen-digital-markedsføring-du-må-tenke-på-i-2017

 

 

1 thought on “NOEN VIKTIG TIPS INNEN DIGITAL MARKEDSFØRING?

  1. Du skriver om at markedsføringsstrategiene har vært i stor endring og stadig endrer seg. Jeg er helt enig i at dagens markedsførere må følge med på treder og utviklinger, og holde seg oppdatert for å ha et konkurransefortrinn på markedet. Du presenterer temaene du skriver veldig godt. Et lite tips til neste gang kan være å skrive en kort konklusjon i slutten av innlegget for å oppsummere det viktigeste.
    Alt i alt et bra og spennende innlegg 🙂

Comments are closed.